ایجاد شبکه فروشگاه‌های نشان‌دار صنایع‌دستی

شبکه فروشگاه‌های نشان‌دار صنایع‌دستی برای ارائه آثار باکیفیت و شناسنامه‌دار در سطح کشور ایجاد می‌شود.

به گزارش میراث‌آریا(chtn)، نشست هم‌اندیشی معاون و مدیران صنایع‌دستی با اعضای جامعه تورگردانان کشور به منظور بررسی راهکارهای رونق فروش صنایع‌دستی برگزار شد.

بهمن نامورمطلق، معاون صنایع‌دستی در این نشست با اشاره به رشد قابل توجه ورود گردشگران خارجی به کشور، گفت: با توجه به سیر نزولی قیمت نفت، ضرورت توجه به گردشگری بیش از پیش نمایان شده است.

معاون صنایع‌دستی با بیان اینکه طی یک سال گذشته اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه جذب گردشگر موفقیت آمیز بوده است، یادآور شد: زمان آن فرا رسیده است که بخشی از انرژی و امکانات موجود برای بهره‌برداری از حضور گردشگران صرف شود که این مهم نیازمند ایجاد زیرساخت‌های بسیاری است.

نامورمطلق ادامه داد: تعامل میان مدیران حوزه تورگردانی و بخش فروش و تجارت صنایع‌دستی، یکی از موارد مهمی است که می تواند در استفاده از حضور گردشگران و ارزآوری این بخش موثر واقع شود.

معاون صنایع‌دستی با ارائه پیشنهاد تشکیل کارگروه با حضور نمایندگانی از جامعه تورگردانان و معاونت صنایع دستی، افزود: این کارگروه می تواند به بررسی راهکارها، موانع و زمینه‌های همکاری جامعه تورگردانان و معاونت صنایع دستی بپردازد.

وی همچنین از ایجاد شبکه فروشگاه‌های نشان‌دار صنایع‌دستی خبر داد و گفت: این فروشگاه‌ها در حوزه قیمت‌گذاری، کیفیت، ارائه خدمات پس از فروش و کالاهای شناسنامه‌دار براساس استانداردها فعالیت می‌کنند.

نامورمطلق اضافه کرد: کارگاه‌های نمونه‌ای که صنایع‌دستی صادراتی تولید می‌کنند برای بازدید گردشگران به جامعه تورگردانان معرفی می‌شود.

وی تصریح کرد: در بخش صنایع دستی ما نیازمند گفتگو و هم اندیشی با دست اندرکاران حوزه گردشگری هستیم تا منافع درازمدت این بخش فراهم شود، حضور گردشگران خارجی در سایت‌های تاریخی و میراث فرهنگی فرصت مغتنمی است که باید از آن برای تامین منافع ملی استفاده شود.

معاون صنایع‌دستی یادآور شد: خرید کالا در ایران آغاز یک فرآیند است که اگر نگاه درازمدت به آن داشته باشیم فرآیند خرید به یک نقطه ختم نمی‌شود.

نامورمطلق افزود: ساماندهی عرصه فروش صنایع دستی در این شرایط حساس کشور منافع قابل توجهی در پی خواهد داشت.

معرفی مقاصد جدید صنایع‌دستی به جامعه تورگردانان

محمدرضا پوینده، مدیرکل برنامه‌ریزی گردشگری در این نشست با اشاره به اقدامات مثبت و سازنده معاونت صنایع دستی در احیاء هنرهای سنتی، گفت: در حوزه آموزش، بسته‌بندی و بازرگانی صنایع دستی اقدامات خوبی انجام شده است.

وی با اعلام این خبر که مقاصد جدید در حوزه صنایع دستی به تورگردانان معرفی می‌شود، ادامه داد: همه ما به این باور رسیده‌ایم که هر سه بخش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به هم وابسته هستند به این معنی که یک کالای باکیفیت صنایع‌دستی در جذب گردشگر موثر و مفید است، اما اگر در اجرای برنامه ها هماهنگی نباشد، موفقیتی حاصل نمی شود.

پوینده در ادامه گفت: ما نیازمند آمار و اطلاعات از حوزه صنایع دستی هستیم تا در بخش برنامه ریزی اقدامات مفیدتری انجام دهیم.

شناسایی بیش از 800 فروشگاه معتبر صنایع‌دستی در کشور

مدیرکل دفتر بازرگانی معاونت صنایع دستی در این نشست از شناسایی 817 فروشگاه معتبر صنایع دستی در سراسر کشور خبر داد و گفت: براساس مذاکراتی که با پژوهشکده هنرهای سنتی صورت گرفته است فرصتی فراهم خواهد شد تا گردشگران از فضای این پژوهشکده بازدید کنند.

پویا محمودیان با اشاره به اینکه ارتقاء جایگاه صنایع دستی در میان گردشگران داخلی و خارجی از اهداف مهم این معاونت است، یادآور شد: با توجه به رشد و رونق گردشگری، صنایع‌دستی جایگاهی که شایسته آن است را در میان توریست‌ها ندارد.

وی اضافه کرد: ارتقاء جایگاه صنایع دستی و رشد فروش در این بخش نیازمند همفکری همه دست اندرکاران حوزه گردشگری و صنایع دستی است.

رشد گردشگری با رشد فروش صنایع‌دستی تناسبی ندارد

سیدمحمدعلی واقفی، نایب رئیس جامعه تورگردانان در این نشست با اشاره به رشد ورود گردشگران خارجی به کشور، گفت: این روند صعودی نتیجه تعامل مثبت دولت با سایر کشورها و نبود امنیت در کشورهایی مثل مصر، سوریه و عراق است.

وی ادامه داد: با توجه به مستندات موجود در یک سال گذشته، سفر به ایران در اسپانیا مد شده و این فرصت بزرگی است که باید از آن به نحو شایسته استفاده کرد.

واقفی با بیان اینکه وجود فروشگاه‌های صنایع‌دستی در سایت‌های تاریخی در فروش این آثار تاثیرگذار خواهد بود، ادامه داد: اکثر توریست‌ها صنایع‌دستی مورد علاقه خود را از اصفهان خریداری می‌کنند چراکه در حین بازدید از سایت‌ها و محوطه‌های تاریخی، فروشگاه‌های صنایع‌دستی در مسیر گردشگران وجود دارد.

نایب رئیس جامعه تورگردانان تصریح کرد: ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی با صلاحیت و مورد تایید سازمان میراث فرهنگی در جلوگیری از تشکیل مافیای فروش صنایع دستی نقش مهمی خواهد داشت.

سازمان میراث‌فرهنگی باید متولی آموزش صنایع‌دستی باشد

عباسعلی علیجانی از دیگر اعضای جامعه تورگردانان با اشاره به اینکه، صنایع‌دستی ایران یک برند ارزشمند در جهان است، یادآور شد: صنایع‌دستی باید به عنوان یکی از اهداف اصلی گردشگر معرفی شود.

وی تصریح کرد: بسیاری از آثار صنایع دستی ایران در دنیا نظیر ندارد و ما باید از این فرصت برای ارزآوری استفاده کنیم، انجام دو اقدام بلندمدت و کوتاه مدت برای بحث فروش صنایع دستی لازم است.

این عضو جامعه تورگردانان ادامه داد: بهترین راه برای توسعه عمیق صنایع دستی، برنامه‌ریزی برای آموزش وسیع این هنرهاست که سازمان میراث فرهنگی باید متولی اصلی این موضوع باشد.

علیجانی همچنین بر ایجاد نمایشگاه‌های فروش صنایع‌دستی مطابق با استانداردها، تاکید کرد و افزود: عرضه صنایع دستی باکیفیت مناسب، بسته‌بندی استاندارد و قیمت مجاز در فروشگاه‌های معتبر در بحث فروش صنایع دستی تاثیر بسزایی خواهد داشت.

صنایع‌دستی یکی از مهمترین عوامل توسعه گردشگری است

عضو هیات مدیره جامعه تورگردانان در این نشست به معضلات موجود در حوزه گردشگری اشاره کرد و افزود: صنایع دستی یکی از مهمترین عوامل توسعه گردشگری است، ما صنایع دستی بسیار ارزشمندی در کشور داریم که باید از این فرصت مناسب برای جذب گردشگر استفاده کنیم.

احمد سبط حسینی ادامه داد: تمامی کشورهای توریست‌پذیر دنیا در حوزه صنایع دستی دارای برند هستند اما این ضعف در کشور ما وجود دارد، کیفیت صنایع دستی در چند سال گذشته کم شده و بسته‌بندی‌ها برای ارائه به گردشگران خارجی مناسب نیست.

وی افزود: تمرکززدایی در حوزه صنایع دستی یکی از مهمترین عوامل است چراکه این هنرهای سنتی در تمام شهرهای ایران گستردگی دارد.

این عضو هیات مدیره جامعه تورگردانان اضافه کرد: صنایع دستی ما نیازمند کنترل قیمت، کیفیت و آموزش است، همچنین ایجاد فروشگاه‌های صنایع‌دستی در کنار سایت‌‎های تاریخی به فروش این آثار می‌انجامد.

انتهای پیام/

کد خبر 1393090820